1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 

agenda

boekpresentatie
wo 20.05.2015 | 20:00 > 21:30
€ 7 / 5
passa porta
NL

gust gils, patrick conrad en de sixties

Een avond met de Antwerpse dichter-romancier Patrick Conrad, Bart Van Kerkhove, Jeroen Kuypers en muzikanten Sep François, Lukas Somer en Pauline Pisa, omtrent Gust Gils en de Sixties in Vlaanderen. Patrick Conrad praat met Hans Vandevoorde (VUB) over de evolutie van zijn werk en plaats in de Vlaamse literatuur sinds zijn debuut in de jaren zestig.

Naar aanleiding van twee nieuwe publicaties van SEL, het Studiecentrum voor Experimentele Literatuur: Gils in zijn experiment en Het lab van de sixties. Positionering en literair experiment in de jaren zestig.

Wat hebben Gust Gils en Patrick Conrad gemeen, behalve dat ze ooit allebei in Antwerpen actief waren? Wellicht dat ze beiden voortdurend experimenteerden met verschillende kunstvormen, zowel op plastisch als op literair vlak. Maar zeker ook dat ze de laatste tijd opnieuw springlevend blijken. Van Conrad verschijnen in mei een nieuwe roman en in het najaar zijn Verzamelde gedichten. Gils – overleden in 2002 – mag zich dank zij de inzet van jonge auteurs zoals Maarten Inghels en Andy Fierens en de toewijding van enkele aficionado’s, onder wie zijn schoonzoon Jeroen Kuypers, in een revival verheugen.

De avond in Passa Porta brengt Gils en Conrad samen. De filosoof Bart Van Kerkhove, maker van de Gils-website, geeft een originele kijk op het fenomeen Gils. Sep François, Pauline Pisa en Lukas Somer voeren in première gedichten op muziek van hem uit en Hans Vandevoorde gaat in gesprek met Patrick Conrad over zijn zelfpositionering vanaf de jaren zestig tot aan zijn gloednieuwe boek.
 

Herbekijk de livestream:

 

ORG. Passa Porta en SEL - Studiecentrum voor Experimentele Literatuur

 

Over de gepresenteerde boeken in de SEL-reeks:
 

Gust Gils in zijn experiment
Onder redactie van Matthias Velle, Hans Vandevoorde, Els Van Damme & Yves T’Sjoen

Gust Gils (1924-2002) was een experimentele duizendpoot. Bij leven was hij bekend als dichter en schrijver van korte verhalen. Daarnaast echter was hij ook toneelauteur en  vertaler, kunstschilder en beeldhouwer, tekenaar en componist, en zelfs instrumentenmaker. Hij liep steeds voorop en was zijn tijd vooruit. Dit boek zoomt vooral in op zijn gouden jaren, de jaren zestig: hij schreef intens en tekende als bezeten, zijn werk werd opgevoerd, hij kreeg bijval in de vorm van lovende kritiek en prijzen, was bevriend met onder meer W.F. Hermans en hij werd uitgenodigd om in het buitenland op te treden, onder meer met zijn ‘verbosoniën’. Wat opvalt in die grillige creativiteit is zijn gedrevenheid om alles en nog wat in zijn kunst te integreren, inclusief zichzelf. Hij stond,  zoals hij over zijn Belgische kunstbroeder Henri Michaux zei, ‘als eksperimentator niet buiten maar in zijn eksperiment’.


Het lab van de sixties. Positionering en literair experiment in de jaren zestig
Onder redactie van Lars Bernaerts, Dirk De Geest, Hans Vandevoorde & Bart Vervaeck

In de jaren zestig gebruiken schrijvers van experimentele literatuur in Nederland en Vlaanderen uiteenlopende strategieën om zich te positioneren in het literaire veld. Politieke stellingnamen, groepsvorming rond een tijdschrift, taboedoorbreking, verzet tegen de oudere generatie, pleidooien voor een autonome literatuur – er zijn vele manieren waarop een schrijver zich als vernieuwend kan profileren. In dit boek worden dergelijke mechanismen onder de loep genomen aan de hand van auteursuitspraken in de literatuur en daarbuiten. De gevalstudies behandelen zowel gecanoniseerde auteurs (Claus, Mulisch, Nooteboom) als vergeten schrijvers (Auwera, Dellart) en auteurs die met de marge geassocieerd worden (Kazan, Van Maele, Van Marissing). Door die brede blik en door indringende analyses verkent Het lab van de sixties de vernieuwende literatuur op verrassende wijze.

Bookmark and Share